OV KSČM Znojmo

Sokolská 2048/28

669 02 Znojmo

GPS: 48°51ˇ31.232" N,

            16°3´12.166 "E

 

Kontakty:

tel.: +420 515 224 501

fax: +420 515 244 716

e-mail: 

ov.znojmo@kscm.cz    

 

Předseda Okresního výboru:

Mirek

   Vlašín Miroslav

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ěj. 

INFO

 

 

Počasí ve Znojmě

bouřkové oblasti on line

 

 

 

 

Znojmo KSČMVolbyVolby do krajského zastupitelstva 2012

Není moudrý ten, kdo ví mnoho, ale ten, kdo ví, co je třeba.

VOLEBNÍ PROGRAM KSČM

(17.8.2013)

PRO VOLBY DO ZASTUPITELSTVA JIHOMORAVSKÉHO KRAJE

NA OBDOBÍ 2012 - 2016

Komunistická strana Čech a Moravy je stabilní levicovou opoziční stranou v Zastupitelstvu
Jihomoravského kraje. V uplynulém období její zastupitelé využívali širšího prostoru pro zapojení ve
strukturách Jihomoravského kraje, aby úspěšně hájili a prosazovali zájmy občanů, kteří svou prací
vytvářejí základní společenské a materiální hodnoty v kraji. Přestože jsme byli v průběhu celého
volebního období jedinou politickou stranou v opozici, dokázali jsme konstruktivně podporovat kraji
prospěšné záměry a projekty a současně uplatňovat volební program. Práce zastupitelů za KSČM
v uplynulém období byla službou občanům a obcím a zastupitelé byli respektováni v orgánech kraje,
krajským úřadem a zástupci veřejnosti.

Volební program KSČM vychází z dosažených výsledků a je zaměřen na trvalé zkvalitňování
života obyvatel Jihomoravského kraje ve všech oblastech. Jsme si vědomi objektivních
překážek dalšího rozvoje daných současnou celosvětovou hospodářskou situací. Rovněž
vnímáme subjektivní překážky vytvářené politickou filozofií současné vlády založenou na
solidaritě v pojetí pravice: občané a střední vrstvy se uskrovňují ve prospěch „elit“.
Uvědomujeme si i politickou nevůli ústředních orgánů k podpoře krajů vesměs ovládaných
koalicemi jiných politických subjektů. Přesto se zaměříme na zajištění územního a
strategického rozvoje kraje a věříme, že to za podpory veřejnosti dokážeme. Občané mají právo
spolurozhodovat a soustavně ovlivňovat společenský rozvoj kraje.

Hospodářský rozvoj a Zvýšení Zaměstnanosti

Upřednostňujeme plnění rozvojových programů “Strategie rozvoje kraje*)“ s využitím všech
dostupných zdrojů, včetně evropských fondů, s cílem zajištění rovnoměrného životního
standardu ve všech regionech. Podporujeme aktivity a formy podnikání vedoucí k rozvoji kraje
a zvýšení zaměstnanosti:

. Územní rozvoj měst, městysů a obcí na základě platných „Zásad územního rozvoje
Jihomoravského kraje*)“
. Podpora projektů vědy a výzkumu (SoMoPro*), CEITEC*)) na oživení ekonomiky v tradičních
(strojírenství, elektrotechnika, textilní obory) i nových odvětvích
. Využití tepla JE Dukovany pro statutární město Brno a obce na trase Brno-Dukovany
. Využívání krajské tripartity (kraj, podnikatelé a odbory za účasti úřadu práce) ke zvýšení
potenciálu zaměstnanosti
. Podpora tradiční zemědělské výroby (zvláště nezdaňované vinařství) - využívání zemědělské
půdy k výrobě zemědělských produktů, živočišná výroba, vlastní zpracování zemědělských
produktů a podpora jejich prodeje
. “Program rozvoje venkova*)“ na obnovu venkovských sídel, rozvoj mikroregionů, sociální
stabilizaci mladé generace na venkově a činnost spolků a společenských organizací
. Regenerace bývalých výrobních a zemědělských objektů (brownfields)*)
. Rozvoj cestovního ruchu a služeb s ním spojených – využívání atraktivit kraje
. Vyhodnotit a aktualizovat „Strategii protikorupčních opatření“*)
. Vstřícná, kvalitní, levná a účinná práce aparátu Krajského úřadu.


Kvalitní doprava rozhoduje o rozvoji

Usilujeme o cílené dobudování a zkvalitnění dopravní infrastruktury kraje jako podmínky
dalšího ekonomického rozvoje. Podpoříme zajišťování hospodárné, komfortní a kvalitní
veřejné dopravy při cestách do zaměstnání, do škol, k lékaři, i v odlehlých částech kraje:

. Urychlení realizacetras R 43 Brno – Svitavy a R 52 Brno – Mikulov s napojením na rakouský
dálniční systém

-. Budování městských obchvatů a dalších prioritních silnic R 55 Břeclav – Hulín, I/53 Pohořelice
– Znojmo, II/394 Rosice – Moravský Krumlov, II/374 Boskovice – Blansko, I/38 Hatě – Znojmo
– Jihlava….
. Zkvalitnění, dostupnost a efektivnost Integrovaného dopravního systému kraje (IDS)*)
. Rozvoj Brněnského letiště pro mezinárodní přepravu osob i nákladů (cargo)
. Optimální přestavba železničního uzlu Brno – Europoint*)
. Budování dalších cyklotras včetně doprovodných služeb se zaměřením na poznávání kraje i
   gastronomii
. Efektivní rozšiřování a provozování vodních cest “Baťův kanál“, „Brněnská přehrada“,
   „Břeclavské Benátky“, apod.


Vzdělávání, kultura a sport

Prosazujeme zlepšení podmínek pro zajištění kvality vzdělávání a současně snižování rozdílů
ve vzdělávání s cílem co nejširšího uplatnění absolventů na vyšších stupních vzdělávání i
v praxi. Trváme na poskytování bezplatného vzdělávání na všech stupních státních škol.
Podpoříme kulturní a sportovní aktivity veřejnosti, zejména mládeže:

. Zachování dostatečné sítě středního všeobecného a odborného školství se zřizovatelskou
funkcí kraje
. Vyváženost oborů středního odborného školství v souladu s trhem práce - podporu
řemeslných profesí s finanční spoluúčastí podnikatelských subjektů
. Rozšiřování programů celoživotního vzdělávání a rekvalifikace
. Vyvážená dotační politika v oblasti tělovýchovy a sportu pro zájmové organizace, které pracují
s mládeží
. Projekty národnostních menšin v oblasti vzdělávání a kultury
. Regenerace městských památkových rezervací, zón i jednotlivých veřejných památkových
staveb v menších městech a obcích kraje
. Poskytování dotací v oblasti kultury se zaměřením na obnovování regionálních zvyků a tradic
. Výstavba koncertního sálu (Janáčkovo kulturní centrum) a sportovního areálu (Ponava) v
Brně s využitím sdružených investic
. Odsun církevních restitucí na ekonomicky příznivější období a především nové – objektivní -
posouzení vztahů s církvemi a oprávněnosti jejich nároků.


Zdravotní a sociální péče pro všechny

Hlavním cílem je udržení - Ústavou zaručené - dostupné a kvalitní zdravotní i sociální péče pro
všechny občany Jihomoravského kraje. Uhájili jsme krajské nemocnice před transformací na
akciové společnosti a jejich zachování jako neziskových organizací, poskytujících veřejnou
službu. Chceme nadále zvyšovat dostupnost a kvalitu sociálních služeb pro jejich uživatele a
nabídnout pomoc při zlepšování podmínek pro provozovatele těchto služeb:

. Zachování vlivu kraje na zdravotnická zařízení – bránit privatizaci krajských nemocnic
. Podpora krajské společnosti CEJIZA*) v zaměření na efektivitu centrálního zásobování kraje
. Dobudování sítě zdravotnické záchranné služby jako nedílné součásti funkčního
Integrovaného záchranného systému v kraji včetně výstavby nového krajského řídícího centra
. Dokončení výstavby vědecko-výzkumného centra /ICRC*)/ ve fakultní nemocnici U Svaté
Anny
. Funkční Lékařská služba první pomoci pro dospělé, děti, dorost a stomatologii a dostupnost
lékařské péče 24 hodin denně na celém území kraje
. Rozšiřování a zkvalitňování služeb pro seniory a handicapované spoluobčany
. Rovnoprávná dotační podpora nestátním neziskovým sociálním a zdravotnickým organizacím
. Dotační politika zaměřená na prevenci drogové závislosti
. Rozvoj lázeňských zón v Pasohlávkách, v Lednici, v Hodoníně.


Rozvoj kvality života na všech úrovních

Rozvoj podmínek pro kvalitní život občanů považujeme za základní cíle každé obce, města,
regionu i kraje, a proto budeme vyhledávat a podporovat využívání všech dostupných zdrojů a
vytvářet podmínky pro územní spolupráci:

. Kvalitní příprava projektů pro využívání fondů EU a úvěru Evropské investiční banky*)
zejména v oblasti zlepšování životního prostředí
. Ochrana přírody a krajiny v odpadovém hospodářství (separovaný sběr, skládky, spalovna)
. Komplexní územní budování a rekonstrukce čističek odpadních vod a výstavba vodovodů
(např. projekt “Čistá Svratka“)
. Zvyšování pomoci menším obcím při budování nebo rekonstrukcích místní infrastruktury
. Vytyčení hlavních směrů rozvoje a urbanizace*) bydlení
. Posilování právního vědomí občanů kraje a zlepšování opatření vedoucích ke zvyšování
bezpečnosti a ke snižování kriminality v kraji
. Důsledná realizace protipovodňových opatření
. Podpora Sborů dobrovolných hasičů v rámci integrovaného záchranného systému.


Strategický přístup k rozvoji kraje

Zaměřujeme se na důsledné naplňování priorit “Programu rozvoje kraje*)“, včasné reagování
na aktuální i dlouhodobé potřeby občanů našeho kraje, na efektivní využívání všech zdrojů
financování (včetně fondů EU) a na účinnou dotační politiku kraje:

. Realizace projektů rozvoje při účelném využívání domácích i evropských dotačních zdrojů
. Zvyšování hospodářského potenciálu kraje a zaměstnanosti s využitím zahraničních firem na
základě rovnoprávných smluv
. Podpora zaměstnanosti a širšího využití veřejně prospěšných prací (pobočky Úřadu práce a
obce)
. Prohlubování spolupráce se sousedními regiony a kraji v rámci “Koncepce meziregionálních
vztahů*)“
. Spolupráce se zahraničními regiony na podporu podnikatelských, ekonomických a
společenských aktivit
. Podpora rozvoje socioekonomicky slabších oblastí (Hodonínsko, Blanensko a Znojemsko)


Realizace Volebního programu KSČM do krajských voleb spolu s těmi, kdo spolupracovat na
rozvoji kraje chtějí, přinese prospěch nám všem.
Podporujeme zvýšení podílu občanů na řešení potřeb kraje a na rozhodování v zásadních
otázkách s využitím referenda.
Pro zvýšení účinnosti regionální politiky i nadále prosazujeme poměrné zastoupení ve všech
volených orgánech kraje podle výsledků voleb a nadále usilujeme o rovnoprávnou komunikaci
všech politických subjektů v zastupitelstvu.
Jsme připraveni nést odpovědnost a podílet se na vedení a na rozhodování.

Naším cílem je sloužit zájmům občanů.

*) ODKAZY A VYSVĚTLIVKY

Brownfields – plocha, která ztrácí nebo ztratila původní funkční využití (především bývalé průmyslové
areály, nevyužité zemědělské objekty, krajina poškozená těžbou, příp. opuštěné vojenské areály)
CEITEC – Středoevropský technologický institut, který zahájil činnost na půdě kampusu Masarykovy
univerzity na propojení výzkumu věd o živé přírodě s oblastí pokročilých materiálů a technologií
CEJIZA, s.r.o. – Centrální Jihomoravský zadavatel založený v roce 2009 (se základním kapitálem 1,1
mil. Kč) na zajišťování centrálního nákupu léků a zdravotnického materiálu pro všechna zdravotnická
zařízení kraje
EIB – Evropská investiční banka – poskytovatel úvěru pro Jihomoravský kraj na řadu rozvojových
projektů v oblastech dopravy, sociální, lázeňství apod.
EUROPOINT – Železniční uzel Brno (ŽUB)
ICRC – Mezinárodní centrum klinického výzkumu, které ve spolupráci s Fakultní nemocnicí u svaté
Anny buduje vědecké zdravotnické zařízení na vývoj nových způsobů léčby např. epilepsie, mozkové
příhody a srdečních chorob
IDS JMK – Integrovaný dopravní systém JMK
Koncepce meziregionálních vztahů – dokument přijatý jako strategie rozvoje vztahů se sousedními
a partnerskými regiony a kraji; partneři kraje se prezentují se na Regiontour na brněnském výstavišti
NATURA 2000 – soustava lokalit chránících nejvíce ohrožené druhy rostlin, živočichů a přírodní
stanoviště (např. rašeliniště, skalní stepi, horské smrčiny apod.) na celém území EU s cílem
zachování, popř. zlepšení jejich celkového stavu, ochrany biologické rozmanitosti a také sladění zájmů
ochrany přírody s šetrným hospodařením
NUTS II (2) Jihovýchod – územní jednotka tvořená Jihomoravským krajem a krajem Vysočina, která
vznikla jako jednotka statistických informací Evropské unie v rámci čerpání prostředků ze
strukturálních fondů EU
PRK JMK - Program rozvoje Jihomoravského kraje na období 2010-2013 – v návaznosti na SR
JMK konkretizuje na čtyřleté období cíle, priority a rozvojové aktivity kraje; vymezuje nositele přípravy
a realizace rozvojových aktivit a projektů a stanoví způsob a pravidla financování a implementace
Program rozvoje venkova – dotační program Jihomoravského kraje obce do tří tisíc obyvatel a pro
svazky obcí; pro rok 2012 vyhlášen dvoufázově, kdy v první fázi půjde o podporu tří nejvíce
postižených mikroregionů jižní Moravy – Vranovsko (okr. Znojmo), Malá Haná (okr. Blansko) a
Horňácko (okr. Hodonín)
Regionální inovační strategie – (RIS) je úzká spolupráce Jihomoravského kraje, statutárního města
Brna, brněnských univerzit a Sdružení Jihomoravských pracovišť Akademie věd ČR na programu
zvýšení regionální konkurenceschopnosti Jihomoravského kraje formou propojování činností
akademické a podnikatelské sféry; zahrnuje i projekty ICRC a CEITEC
Revitalizace – postupy, které obnovují komplexní funkčnost a návaznosti všech složek prostředí
v daném území, nejlépe postupnou obnovou místně původních ekosystémů*) či původních funkcí
území
ROP – Regionální operační programy – programy a projekty schvalované a financované v rámci
NUTS II Jihovýchod
SoMoPro – regionální grantový program, jehož cílem je podpora špičkových zahraničních vědců na
vědecká pracoviště Jihomoravského kraje a reintegrace*) českých vědců po pracovní zkušenosti
v zahraničí; SoMoPro I: 2009-2013, 3,9 mil. EUR, přiděleny granty sedmi českým a dvaceti
zahraničním vědcům; SoMoPro II: 2012-2017, 4,8 mil. EUR
SR JMK - Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2006-2016 – základní koncepční dokument, na
který navazuje Program rozvoje Jihomoravského kraje; v současnosti se zpracovává návrhová část
„aktualizace strategické vize SR JMK 2020“ pro oblasti Ekonomika, výzkum a inovace, Vzdělávání a
lidské zdroje, Páteřní infrastruktura a napojení kraje a Péče o znevýhodněné oblasti
SRLZ JMK – Strategie rozvoje lidských zdrojů Jihomoravského kraje 2006-2016 – jeden
z prvních strategických dokumentů v této oblasti v ČR; navazují Krátkodobé realizační plány SRLZ
(KRP SRLZ)
Strategie protikorupčních opatření – dokument schválený Radou JMK v roce 2011 spolu s Etickým
kodexem, který přijalo zastupitelstvo
Strukturální fondy EU – financování projektů v rámci operačních programů (OP), regionálních
operačních programů (ROP) a Evropské územní spolupráce (INTERREG)
Suburbanizace – růst města prostorovým rozpínáním do okolní venkovské a přírodní krajiny
Urbanizace – zvětšování absolutního počtu i relativního podílu lidí žijících ve městech; společenský
proces, který zasahuje do celé organizace společnosti, mění způsob života i vztahy mezi lidmi
ZÚR JMK - Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje je - jako opatření obecné povahy -
v principu regionální územní plán zahrnující území Jihomoravského kraje jako závazný dokument pro
územní plány nižších územních celků (měst a obcí); schváleny Zastupitelstvem Jihomoravského kraje
na podzim 2011, zatím jsou soudně vypořádávány námitky
ŽUB – Železniční uzel Brno (Europoint)


© KSČM 2003 - 2012. Všechna práva vyhrazena
     
© KSČM 2003 - 2014. Všechna práva vyhrazena