Sokolská 2048/28
669 02 Znojmo
GPS: 48°51ˇ31.232" N,
16°3´12.166 "E
Kontakty:
tel.: +420 515 224 501
fax: +420 515 244 716
e-mail:
Vlašín Miroslav
PROGRAM
PRO BUDOUCNOST
KSCM nabízí životaschopná rešení k oživení ekonomického rustu, rozšírení demokracie a zvýšení
životní úrovne vetšiny obyvatel Ceské republiky. KSCM tak usiluje o naplnení zájmu
a potreb obcanu, i tech, kterí v podmínkách kapitalismu nemají možnost zabezpecit vlastní
poctivou prací své rodiny primerenou životní úrovní, uplatnit se podle dosaženého vzdelání
a kvalifikace.
Za soucasnou krizi nemohou ožebracovaní obcané. Nemalý podíl na ní ale mají korupcníci,
tunelári i bankéri. Problémy nezamestnaných a sociálne vyloucených rešme odstranením jejich
prícin! KSCM odmítá tezi šírenou pravicí o šetrící a hospodárné pravici a rozhazovacné levici,
která zadlužuje stát. Lidé potrebují práci a solidní mzdu, ne sociální dávky!
Korupcní vláda Petra Necase, která vzešla z voleb v roce 2010, byla jen vyvrcholením pravicové
politiky, která dlouhodobe poškodila politické, sociální i ekonomické zájmy vetšiny obyvatel
Ceské republiky. Zavlekla zemi do pasti nesystémových škrtu a protilidových opatrení,
které vedou k ekonomické stagnaci a snižování životní úrovne vetšiny obcanu.
Neslavný konec této vlády poodhalil systém tesných vazeb na tzv. kmotry politických stran
a lobbistické skupiny s kriminálním pozadím. Ukázal na prohnilost politických elit, které se chopily
moci po roce 1989. Na tuto skutecnost KSCM dlouhodobe poukazovala a kritizovala ji.
KSCM si je vedoma, že neexistuje jednoduché rešení. Její program proto obsahuje komplex
rešení krátkodobých, strednedobých i dlouhodobých. K prvním krokum KSCM bude patrit zrušení
asociálních opatrení pravicových vlád a odvrácení privatizace zbytku verejných služeb.
Strednedobá opatrení navrhovaná KSCM smerují k nastartování vyššího výkonu ceské ekonomiky,
podpore investic a zvýšení zamestnanosti a sociálních jistot zamestnancu i dalších obcanu
na základe principu sociálního státu. Jen prostrednictvím techto opatrení muže dojít k únosnému
snižování zadlužování Ceské republiky a umorování jejího dluhu.
Strategickým cílem KSCM je socialismus, demokratická spolecnost svobodných, rovnoprávných
obcanu, spolecnost politicky a hospodársky pluralitní, postavená na maximální obcanské
samospráve, prosperující a sociálne spravedlivá, pecující o zachování a zlepšování životního
prostredí, zabezpecující lidem dustojnou životní úroven a prosazující bezpecnost a mír.
KSCM jako strana nezatížená korupcními aférami typickými pro ostatní parlamentní strany,
citelná a plnící své sliby, predkládá obcanum Ceské republiky tento program pro období po
predcasných volbách do Poslanecké snemovny.
Obnovme duveru v politiku a stát!
POCTIVOST SE MUSÍ VYPLÁCET
KSCM se soustredí zejména na:
Prosazování zákona o majetkových priznáních pro
všechny obcany nad urcitou výši hodnoty majetku,
rozšírení informací o majetkových pomerech politiku,
verejných cinitelu a úredníku s významnými pravomocemi.
Prodloužení promlcecí lhuty u tzv. privatizacních zlocinu
a provedení inventury prodeju státního majetku.
Novelu zákona o financní kontrole ve verejné správe.
Vyvození osobní a trestní zodpovednosti konkrétních
cinitelu státu i místních samospráv za nekompetentní
rozhodování a závažná pochybení.
Prosazení zákona zakazujícího anonymní listinné
akcie, který zároven zpruhlední vlastnickou strukturu
podniku.
Dodržování transparentnosti výberových rízení (vcetne
podlimitních) a zavedení úcinného systému verejného
sledování zakázek od zadání až po realizaci.
Vytvárení takových podmínek pro Policii CR, Hasicský
záchranný sbor a celý Integrovaný záchranný systém,
které povedou ke zvýšení jejich akceschopnosti.
Zavedení hmotné odpovednosti státních úredníku,
soudcu i verejných cinitelu, kterí svým jednáním zpusobí
škodu na státním nebo verejném majetku.
Vytvárení legislativních predpokladu pro predcházení
korupci ve verejné správe a formulování protikorupcního
programu, zamereného na cinnost volených
zástupcu na všech úrovních státních a zastupitelských
orgánu, ale i vyšších úredníku státní a verejné správy.
Omezení a regulování lobbingu podle zákonných
pravidel.
Udržení profesionálu a specialistu v rámci Policie
CR, stabilizace policejního sboru a výchova nových
odborníku s ohledem na rust nároku výkonu služby.
Jednotnou organizacní strukturu Policie CR a obnovu
specializovaných útvaru, upevnení struktury a zlepšení
vybavení základních útvaru Policie CR.
Prosazování zákona o státní službe, který umožní
odpolitizovat státní správu, profesionalizovat státního
úredníka, zvýšit jeho odpovednost a soucasne jej
chránit proti politickým a jiným tlakum.
Zvýšení výslednosti práce orgánu cinných v trestním
rízení od vytvorení spolecenského tlaku na zrychlení
práce soudu až po efektivnejší cinnost policie a orgánu
cinných v trestním rízení, vcetne odborného
a materiálního zázemí.
Zprísnení trestu za korupci a castejší využití trestu
propadnutí majetku nebo ukládání vysokých penežitých
trestu u trestných cinu proti porádku ve vecech
verejných.
Tvrdé postihy za svévolné predražování státních
zakázek, založené na tichém kartelu soutežících firem
a zkorumpovaných úredníku.
Zachování struktury Hasicského záchranného sboru
CR v cele s generálním reditelstvím. Personální audit
a analýzu využitelnosti zarízení GR HZS CR.
Podporu dobrovolných hasicu zarazených do jednotek
Sboru dobrovolných hasicu, které jsou soucástí
poplachových plánu.
Rozšírení danových úlev pro cleny jednotek Sboru
dobrovolných hasicu a jednotek požární ochrany aktivne
zasahující ve výjezdových jednotkách a danové
zvýhodnení zamestnavatelu, kterí tyto cleny aktivne
zasahující ve výjezdových jednotkách zamestnávají.
PRÁCI MÍSTO SOCIÁLNÍCH DÁVEK
KSCM se soustredí zejména na:
Zajištení kvalitního vzdelání a stabilních pracovních
míst. Odbornou prípravou dle poptávky trhu práce
zvýšit zamestnatelnost pracovních sil.
Prosazovat právo na práci a spravedlivé odmenování.
Zastavit stagnaci reálné úrovne mezd a platu pracujících
a celit neprimereným rozdílum v odmenování.
Podporu prorustových, chytrých a inovativních investic
a podporu exportu jako základu obnovy síly a konkurenceschopnosti
naší ekonomiky.
Návrh na vytvorení verejné komercní banky bez
poplatku, se zaruceným zhodnocením vkladu
a dostupnou úrokovou mírou na poskytované úvery.
Prosazování státem garantované potravinové bezpecnosti
a sobestacnosti, obnovení prísných potravinárských
norem kvality potravin.
Podporu konkurenceschopnosti malého živnostenského,
obecního a družstevního podnikání.
Opetovné posílení pracovního práva zamestnancu
a jejich zástupcu. Prednost zamestnávání na pracovní
smlouvu pred dohodami.
Všechny formy práce zrovnoprávnit ve vztahu
k danovým a pojistným plnením. Vyrovnání neoprávnených
rozdílu v odmenování žen a mužu - za stejnou
práci stejnou odmenu.
Postupné snižování rocního pracovního fondu a zvyšování
mezd. Obojí na úroven prumeru EU! Zajistí se
tím uvolnení nových pracovních míst i úspory na výdajích
za sociální dávky.
Uzákonení práva na první zamestnání pro absolventy
škol. Podpora absolventských míst pro zamestnavatele.
Znovuzavedení slev na daních u pracujících duchodcu.
Postupné zvyšování minimální mzdy až na
14 000 Kc (na 50 % prumerné mzdy).
Odhalování nelegálního zamestnávání vcetne zneužívání
tzv. švarcsystému, kontrola dodržování pracovne
právních predpisu a bezpecnosti a ochrany pri práci.
Nezvyšování neprímých daní zejm. DPH – požadujeme
postupný návrat k sazbám pred rokem 2007 (tj.
5 a 19 %). Jednání s EU o zavedení nulové sazby
DPH na léky.
Opetovné zarazení kultury do snížené sazby DPH
a zvýšení výdaju na kulturu na 1 % státního rozpoctu,
zavedení danových asignací.
Vrácení progrese do dane z príjmu fyzických osob –
aktuálne zavést po zrušení superhrubé mzdy 3 pásma,
19 %, 25 % a 32 %, a casem znovu 5 pásem.
Zavedení druhého pásma u dane z príjmu právnických
osob ve výši 25 % pro zisky nad 10 milionu Kc,
do zisku 10 milionu Kc ponechat zdanení 19 %.
Zavedení tzv. milionárské dane a dane na luxusní
zboží.
Prosazování efektivnejšího zdanení spekulacních presunu
kapitálu bez další záteže klientu bankovních ústavu.
Vypracování konceptu obnovy ekonomiky spolu
s návrhem restrukturalizace ekonomiky CR s akcentem
na vybrané obory prumyslu a zemedelství a spojené
s diverzifikací výroby a služeb.
Zprísnení odpovednosti vlády za výkon vlastnických
práv státu v podnicích s majetkovou úcastí státu
a zastavení další privatizace duležitého majetku státu.
Koncepcní charakter aktivit státu v ekonomice, zrízení
verejných fondu hospodárské rekonstrukce pro
strategické rízení verejných investic.
Zakládání nových podniku, dále výkup akcií vedoucí
k posílení státního majetku v podnicích duležitých
pro zamestnanost a ekonomickou bezpecnost státu,
ve strategických oblastech, jako jsou energetika, informacní
služby, bankovnictví, podpora zahranicního
obchodu, též voda a kanalizace ci težba surovin.
Podporu exportu a ochrana hospodárských zájmu
CR s pomocí posílení pojištení a exportních úveru,
rozvoje informacních a zprostredkovatelských služeb
a práce obchodních oddelení zastupitelských úradu
CR v zahranicí.
Podporu rozvoje vedy, výzkumu a inovací a jejich
investicní a financní zabezpecení na relativní úrovni
srovnatelné s nejvyspelejšími státy, tj. celkove ze
všech zdroju 3 % HDP.
Proverení politiky státních pobídek do soukromých
investic, zamerit je predevším na tvorbu pracovních
míst.
Vytvorení rovných podmínek pro domácí a zahranicní
kapitál a zabránení odcerpávání v CR vytvoreného
zisku do zahranicí – pro lepší šance ceských investoru
a výrobcu i posílení príjmu rozpoctu.
Zachování státní podpory stavebního sporení
a hypoték.
Omezování nátlakových praktik obchodních retezcu
zejména vuci dodavatelum zemedelských produktu
z CR.
Snížení nadmerné marže v podnikání s energií
s pomocí cinnosti ERÚ a ÚOHS.
Prosazování takové právní úpravy, která by umožnila
státu, krajum a obcím usmernovat rozvoj a strukturu
prumyslové výroby.
Omezení zbytecného dovozu dotovaného zahranicního
zboží a potravin napr. uvalením kompenzacního poplatku
pro dovozce ve výši dotace, kterou vlády západních
zemí tomuto zboží poskytují. Získané prostredky využít
napr. k rozvoji potravinárského komplexu.
Omezování výstavby velkých logistických center
v CR, vyžadující další zábor zejména zemedelské
pudy.
Preferenci verejné drážní a linkové dopravy v preprave
cestujících s cílem zabezpecit tak dopravu po
všechny dny v týdnu do škol, k orgánum verejné správy,
do zamestnání, do zdravotnických zarízení, za kulturou,
rekreací apod.
Prosazování železnicní dopravy jako pátere dopravní
soustavy (doprava nejméne narušující životní prostredí).
Pri rozdelování investic mezi silnicní a železnicní
dopravní infrastrukturu akcentovat více drážní dopravu.
Prosazování kombinované verejné dopravy.
Zrušení osvobození mezinárodní nákladní dopravy od
daní (jednáním v EU i WTO), které umožní omezit
zbytnou dopravu a odstranit deformaci trhu.
Uprednostnování staveb silnicních obchvatu mest
a obcí v investicích silnicní dopravní infrastruktury,
využívání Státního fondu dopravní infrastruktury.
BUDOUCNOST MLÁDÍ,
JISTOTY STÁRÍ
KSCM se soustredí zejména na:
Zrušení tzv. regulacních poplatku ve zdravotnictví
a stropu pro odvody na zdravotní a sociální pojištení
zavedené pravicovými vládami.
Dlouhodobou stabilizaci 1. státního duchodového
pilíre a umrtvení nového 2. pilíre na soukromé sporení,
který vyvádí peníze ze solidárního systému a vyplatí
se (pokud nezkrachuje) pouze úzké skupine obyvatel.
Zavedení institutu tzv. minimálního duchodu nad úroven
životního minima (s jeho postupným zvyšováním
až na 10 000 Kc mesícne).
Prosazení referenda o dalším osudu zákona o tzv.
církevních restitucích a urychlené zrušení príspevku
státu na cinnost církví.
Odmítnutí školného ve všech podobách pri rádném
prubehu studia.
Zajištení kvalitních verejných a sociálních služeb
dostupných všem potrebným obcanum.
Prosazování vzniku páterní síte neziskových nemocnic,
ambulancí a lékáren.
Zajištení bezplatné lécebné a preventivní zdravotní
péce na základe všeobecného zdravotního pojištení
s durazem na zachování její dostupnosti a kvality.
Zavedení jedné verejné zdravotní pojištovny.
Neomezování podílu zamestnavatelu na proplácení
náhrady mzdy v prípade nemoci a zvýšení plnení –
nemocenské dávky u dlouhodobých nemocí.
Prevedení úrazového pojištení zamestnancu zamestnavateli
z privátního sektoru na stát.
Prehodnocení metodiky posuzování závislosti postižených
a dalších osob na péci s cílem umožnit jim
dustojný život.
Stanovení pravidel pro marketingové pobídky farmaceutických
firem, které se promítají do cen léku, a boj
proti dalším druhum korupce ve zdravotnictví.
Presun težište zdravotní péce do oblasti prevence
a výchovu k vetší odpovednosti obcana za své zdraví.
Zajištení následné rehabilitacní a lázenské péce jako
nedílné soucásti péce o zdraví.
Pravidelnou valorizaci duchodu a sociálních dávek
podle inflace a vývoje prumerných mezd.
Zastavení klouzavého posouvání hranice prodlužování
veku pro nárok na starobní duchod. Nalezení dalších
zdroju príjmu do státem zabezpecovaného duchodového
systému.
Výstavbu a modernizaci domovu a zarízení pro seniory,
vcetne stacionáru pro seniory vyžadující celodenní
péci, zachování soucasných sociálních zarízení pro
seniory pri durazu na rozvoj terénních služeb, které
seniorum umožní zustat v domácím prostredí.
Prosazování zákona o sociálním bydlení, stanovení
normativu sociálne potrebných bytu a zavedení dalších
opatrení, jejichž cílem bude celit nárustu chudoby starých
a bezmocných nebo sociálne ohrožených.
Státní podporu výstavby startovacích a sociálních
bytu, zejména formou družstevního a obecního bydlení
s dostupným nájemným.
Státní regulaci cen plynu, elektrické energie, užitkové
a pitné vody, stocného, tepla a paliv, boj proti
jejich nadmernému zvyšování.
Zpracování politiky bydlení jako soucásti rozvoje
každé obce a zajištení bydlení pro obyvatele obce,
vcetne rádné péce o dosavadní bytový fond, a každorocní
výstavbu 30 000 nových bytu v souladu
s místní poptávkou po bydlení.
Prosazování výstavby družstevních domu a bytu na
neziskovém principu s pomocí Státního fondu rozvoje
bydlení a stavebního sporení.
Státní podporu a rozširování kapacit jeslí, materských
škol a služeb pro rodice. Zavedení povinné bezplatné
docházky v posledním rocníku materských škol.
Podporu ucnovskému a technickému školství
a zmeny ve financování vzdelávání, posilující jeho
efektivnost a kvalitu. Na financování by se mely podílet
i firmy, pro které jsou studenti pripravováni.
Zkvalitnení ucebních dokumentu a osnov; zavedení
jednotných ucebních osnov na úrovni základních škol.
Poskytování státních sociálních stipendií a stipendií
nejtalentovanejším studentum na základe jednotných
kritérií.
Zajištení a rozvoj financne dostupných a kvalitních
kolejí a menz.
Optimalizaci poctu vysokých škol na základe nárocných
akreditací.
Obnovu aktivní pomoci Úradu práce CR pri vyhledávání
vhodných pracovních míst a rekvalifikací pro
nezamestnané, zejména z rad mladistvých a dlouhodobe
nezamestnaných.
Podporu verejné diskuse o evropské iniciative za tzv.
bezpodmínecný základní príjem s cílem z dlouhodobého
hlediska garantovat všem obcanum EU bezpodmínecné,
individuální právo na uspokojení jejich materiálních
potreb k vedení dustojného života.
Zpracování koncepce propopulacní politiky zahrnující
podporu mladých rodin a zvýšení porodnosti.
Sladování rodinného a pracovního života pomocí
spravedlive odmenovaných flexibilních forem práce.
Úcinnejší koordinaci zainteresovaných subjektu
v práci na úseku sociálne právní ochrany detí
a financní a personální posílení sociálne právní péce
o deti a dalších sociálních služeb, zejména mediace.
Uzákonení náhradního výživného jako nároku dítete
garantovaného a posléze vymáhaného státem, zejména
v prípadech rodice, starajícího se o postižené díte.
Vedení obcí ci sdružení obcí k reálnému, financne
zvládnutelnému strednedobému plánování sociálních
služeb (komunitní plány).
Zamezení posilování privátních sociálních služeb na
úkor státních, krajských ci obecních organizací.
Resocializacní programy pro bezdomovce, podporu
chráneného bydlení, azylových domu, vývaroven
a lékarských stredisek pro bezdomovce.
Prosazování bezplatného vstupu do Národního
muzea, Národní galerie a dalších podobných kulturních
institucí jako soucásti vzdelávání celého národa.
Na vetší podporu státu a verejné správy pri vytvárení
podmínek pro telovýchovu, sport, turistiku a rekreaci
obcanu i její dostupnost - zejména detí a mládeže
z nízko príjmových rodin.
Podporu neprofesionální kultury, tvurcu a interpretu
vychovávajících zejména mládež ke slušnému chování,
úcte k práci, obcanské snášenlivosti a tradicím.
Obranu existující síte kulturních zarízení a podporu
jejího rozširování, jakožto i podporu kulturního života
v regionech a oživení kulturních památek.
Verejnoprávní televizi a rozhlas kultivovane sloužící
verejným zájmum, otevrít otázku financování verejnoprávních
medií, nezávislá kontrola vyváženosti a objektivity
informací ve verejnoprávních médiích.
Prosazování cistoty a ochrany ceského jazyka
v médiích a pri výuce na všech stupních škol.
Spolupráci obcanského sektoru a státních orgánu na
efektivní ochrane spotrebitelu zboží a služeb.
Ochranu práva žen na rozhodování o vlastním tele,
hrazení antikoncepce ze zdravotního pojištení na podporu
plánovaného rodicovství.
ODPOVEDNOST K PROSTREDÍ,
VE KTERÉM ŽIJEME
KSCM se soustredí zejména na:
Prosazování strategie udržitelného rozvoje spojené
s vizí dlouhodobého ekonomického rozvoje v souladu
se sociální soudržností a ekologickými standardy.
Efektivnejší protipovodnovou ochranu a zlepšení
vodních pomeru v krajine. Ochranu zdroju pitné vody
a vodních zdroju.
Nalezení spolecensky prijatelné a úmerné meze
težby nerostných surovin.
Podporu ekologických funkcí zemedelství, ekologické
krajinotvorby a urbanistiky a na ochranu biodiverzity.
Podporu ekologicky šetrných druhu dopravy, zejména
kombinované dopravy, vnitrozemské vodní dopravy
a železnicní dopravy.
Prosazování ekologicky šetrných a financne únosných
zpusobu získávání energie a snižování energetické
nárocnosti výroby i spotreby ve všech oblastech.
Zvýšení podílu obnovitelných zdroju energie, avšak
bez dodatecného rustu cen energií pro spotrebitele.
Zlepšení dlouhodobe špatné kvality ovzduší, a to
nejenom v Moravskoslezském kraji, ale na velké cásti
území CR.
Zahájení systémových zmen ve zpusobu nakládání
s odpady, predevším s jejich trídením a recyklací, rozvíjení
prumyslu zpracování odpadu.
Dodržování zákazu dovozu odpadu ze zahranicí
k uskladnení a likvidaci v CR.
Podporu energetické nezávislosti CR, a to dalším
využíváním jaderné energetiky, ekonomicky rozumným
využíváním obnovitelných zdroju energie a postupným
snižováním spotreby uhlí v teplárenství a energetice.
Úmerné meze težby nerostných surovin a úcinná
opatrení proti znecištování pudy a horninového prostredí
prumyslovou výrobou, podporu rekultivace a sanace.
Prosazování udržitelných forem hospodarení, aktivní
role zemedelcu pri ochrane krajiny, ochrany a obnovy
vodních zdroju a zemedelského i lesního pudního
fondu jako nenahraditelných prírodních zdroju.
Provedení zásadních systémových zmen státní správy
v oblasti životního prostredí. V exekutive zohlednovat
soulad ekologických a národohospodárských priorit.
Udržení práva obcanu být informován o ekologických
dopadech hospodárských cinností a staveb
a práva úcastnit se spolurozhodování o životním prostredí.
Výsadbu druhove pestrejších lesu; vymezování prvku
územního systému ekologické stability v územních plánech
a realizaci techto plánu.
Pokracování výstavby a modernizací cistíren odpadních
vod a kanalizacních systému.
Vnímání myslivosti, rybárství, vcelarství, chovatelství
a zahrádkárství jako soucásti systému ochrany prírody.
Intenzivní dialog s ekologickými odborníky, strukturami
obcanského a ekologického hnutí napríc politickým
spektrem.
VÍCE ROZHODOVACÍCH PRAVOMOCÍ LIDEM!
KSCM se soustredí zejména na:
Prijetí ústavního zákona o obecném referendu
a zjednodušení vyhlašování místních a regionálních
referend.
Posílení úcasti obcanu na tvorbe politických rozhodnutí,
posílení verejné kontroly, transparentnosti práce
všech zastupitelských orgánu.
Zahájení diskuse o upresnení ci zdokonalení Ústavy
CR a klícových zákonu s cílem upevnit demokratický
právní stát a obhájit princip svobodné souteže politických
stran v rámci parlamentního systému.
Opatrení smerující k postihu subjektu poskytujících
nevýhodné pujcky a k zamezení neoprávnených a predražených
exekucí majetku.
Tvrdé postihy vuci spekulantum s byty, pozemky
a vuci lidem zneužívajícím sociální dávky všeho druhu.
Odstranení ekonomických prekážek prístupu obcanu
k právu (bezplatná právní pomoc, úprava soudních
a správních poplatku apod.).
Vetší ochrana dlužníku, posílení kontroly zákonných
exekutoru, jasná pravidla pro nebankovní poskytovatele
spotrebitelských úveru; hodnota dluhu by nemela
neprimerene narustat o lichvárské úroky a nadmerné
sankce.
Podpora dluhového poradenství, financního poradenství
a financní gramotnosti, predcházení insolvenci
domácností.
Prosazování návrhu zákona o pomerném zastoupení
v orgánech zastupitelstev a parlamentu. Posílení pravomocí
zastupitelstva na úkor rady, posoudit možnost
zmeny na jednokomorový Parlament CR, popr. premeny
Senátu na zástupce regionu.
Uzákonení možnosti (za jasne stanovených podmínek)
nezávislého soudního rozhodnutí o ztráte mandátu
poslance, pokud se v prubehu výkonu svého mandátu
podstatne odchýlí od volebního programu politického
subjektu, za který byl zvolen.
Nedotknutelnost svobody slova, vedeckého bádání
i umeleckého projevu. Odmítnutí snah omezovat tuto
svobodu autoritativními zásahy politiku a pokusy kriminalizovat
pomocí zákonu celé myšlenkové proudy
a jejich predstavitele.
Obnovení duvery verejnosti v právo a možnost jeho
dodržování. Zjednodušení právního rádu a stabilizace
právního systému.
Zrychlení a zjednodušení soudního rízení bez újmy
na právech úcastníku rízení (jen výjimecne vracet vec
k novému posouzení).
Posilování právního vedomí obcanu a rozšírení právní
výchovy, její zarazení do výukových programu všech
typu škol.
Dusledný boj proti všem formám násilí na ženách,
detech a seniorech.
Podporu sdružování detí a mládeže a jejich spoluúcasti
na všech úrovních na rozhodování o vecech,
které se jich týkají; prijetí zákona o detech a mládeži,
uzákonení institutu detského ombudsmana.
Podporu obcanských sdružení a iniciativ - konzultovat
s nimi pripravované legislativní i exekutivní zmeny.
Prohloubit spolupráci s nimi, s odbory a levicovými
i sociálne cítícími verícími.
Podporu snah zamerených proti omezování svobody
internetu.
Redukci umele posilovaných monopolu v oblasti
vývoje informací, které neoduvodnene zvýhodnují velké
korporace a brání tvurcím aktivitám kapitálove slabších
firem.
Zkrácení neprimerených lhut ochrany autorských
práv.
Podporu rovného prístupu k využití informacních
technologií všemi generacemi a ve všech oblastech
života.
ANO SVETU,
NE ZBRANÍM
KSCM se soustredí zejména na:
Dusledné uplatnování Charty OSN a posilování klícové
role OSN, respektování a dodržování mezinárodního
práva pro všechny zeme.
Zamezení jakýmkoli snahám o výstavbu cizích vojenských
základen na území CR a o úcast na vojenských
zásazích na cizím území bez mandátu RB OSN.
Prekonání agresivních bezpecnostních bloku a prosazování
modernejší, kolektivní celoevropské organizace
bezpecnosti.
Pokracování tradic helsinského mírového procesu
zejména v oblasti mírové diplomacie a lidských práv,
bez recidiv studené války.
Dusledné prosazování politiky nevmešování do vnitrních
záležitostí jiných zemí a odpor vuci všem formám
terorismu, vcetne státního.
Posílení boje proti fašismu, rasismu, nesnášenlivosti
a diskriminaci.
Odmítání jakéhokoli vmešování zahranicních nátlakových
skupin, vcetne spolku vznášející požadavky
odsunutých Nemcu, do vnitrních záležitostí CR, jakož
i zpochybnování dekretu prezidenta Beneše.
Uplatnení principu nedotknutelnosti státních hranic,
odmítnutí separatistických snah porušujících usporádání
Evropy po 2. svetové válce.
Plné zajištení rovnoprávného postavení clenských
zemí v politických institucích EU. Cílevedome odmítat
rozsáhlou byrokratizaci a pretrvávající deficit demokracie
v politickém rozhodování EU a odstranit je.
Požadavek na zrušení NATO jako dlouhodobý cíl
a jako minimální cíl vystoupení CR z jeho vojenských
struktur. Pojetí bezpecnosti CR a Evropy v celoevropském
rozmeru a na základe celosvetové bezpecnosti.
Revizi neprijatelné praxe NATO z roku 1999, která
obsahuje „právo preventivních úderu“ a pusobení daleko
za hranicemi clenských zemí i bez mandátu podle
mezinárodního práva.
Požadavek na obnovení obranyschopnosti Ceské
republiky, vypracování nové obranné a bezpecnostní
strategie CR a tomu odpovídajících ekonomických
podmínek.
Zprísnení podmínek vyslání ozbrojených složek vojáku
Armády CR do zahranicní -uskutecnovat je pouze
se souhlasem obou komor parlamentu a na základe
požadavku Rady bezpecnosti OSN. Humanitární mise
podle situace a vlastních možností speciálních sil CR
a Armády CR.
Požadavek optimalizace bezpecnostního systému
CR, úpravy kompetencí a sladení provádecích cinností
mezi Hasicským záchranným sborem, Policií CR,
Záchrannou zdravotní službou a Armádou CR jako
soucástí jednoho integrovaného multifunkcního celku -
podmínku jeho pripravenosti celit bezpecnostním rizikum
na vlastním území, vcetne projevu mezinárodního
terorismu.
Udržení výjimecných vztahu a užší spolupráce se
Slovenskem na bázi rovnoprávnosti a vzájemné výhodnosti,
v rámci rozvoje dobrých vztahu se sousedními
zememi a v rámci Visegrádské skupiny a CEFTA.
Odmítnutí snah, aby pod záminkou boje proti terorismu
docházelo k omezování obcanských a lidských
práv, rozvoji zbrojení a ke zhoršování životních podmínek
lidí.