OV KSČM Znojmo

Sokolská 2048/28

669 02 Znojmo

GPS: 48°51ˇ31.232" N,

            16°3´12.166 "E

 

Kontakty:

tel.: +420 515 224 501

fax: +420 515 244 716

e-mail: 

ov.znojmo@kscm.cz    

 

Předseda Okresního výboru:

Mirek

   Vlašín Miroslav

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ěj. 

INFO

 

 

Počasí ve Znojmě

bouřkové oblasti on line

 

 

 

 

Znojmo KSČMMajákkvěten 2016

květen 2016

Hlavní pedagogické zásady J. A. Komenského

(27.5.2016)

     V rámci oslav Dne učitelů jsme vzpomněli i odkaz  J.A.-Komenského a jeho přínos rozvoji školství vůbec. Chtěl bych tímto článkem připomenout některé jeho hlavní pedagogické zásady, které dokázal formulovat  ve své době bez výzkumných pedagogických ústavů, odborných skupin a pilotních projektů, ministerstva školství a školní inspekce. Na kolik jsou aktuální pro současnost posuďte sami.   

       J.A.Komenský vysoce oceňoval význam výchovy. Podle něj by žádné dítě nemělo být z výchovy vylučováno, protože i to nejméně nadané dítě lze alespoň v určitém smyslu pro jeho zařazení do společnosti vychovat.   

Výchova měla být dle jeho pohledu zaměřena na tři hlavní cíle:    

·         Poznat sebe sama a svět – vzdělání ve vědách, uměních a řemeslech    

·         Ovládnout sebe sama – výchova mravní  

·         Povznést se k Bohu – výchova náboženská   

Ve svých spisech navrhoval Komenský následující školskou organizaci:       

·         Od narození do 6 let – domácí výchova, obsah výuky stanovil v příručce pro rodiče Informatorium školy mateřské       

·         Od 6 do 12 let – návštěva školy obecné, která má být v každém městě i vesnici, pro chlapce i dívky. Zde se mělo vyučovat čtení, psaní, počítání, náboženství, učení o přírodě a společnosti, zpěv a ruční práce. Vyučování mělo probíhat dvě hodiny dopoledne a dvě odpoledne    

·         Od 12 do 18 let měla mládež navštěvovat školu latinskou, která měla být v každém městě. Základem vzdělání bylo sedmero svobodných učení (gramatika, rétorika, dialektika, aritmetika, geometrie, astronomie a muzika), přírodní vědy zeměpis, dějepis, matematika a jazyky v té době latina a řečtina. Komenský doporučoval učit i jiný jazyk, tak aby se každý dorozuměl se svými nejbližšími sousedy   

·         Od 18 do 24 let by měla ke vzdělání sloužit vysoká škola - akademie, která by měla být v každé zemi. Zde by se studovalo bohosloví, práva nebo medicína.   

 

 

        Po ukončení vzdělání by měl člověk cestovat, získávat praktické zkušenosti. Současně zdůrazňoval, že vzdělání nikdy nekončí, že je to neustálý proces s ohledem na vývoj poznatků a lidské společnosti.   

         Komenský definoval pojem školního roku, prázdnin a školního týdne. Ve třídách by měli být žáci stejného věku a stejné úrovně znalostí. Pokud je ve třídě větší počet žáků doporučuje pro učitele pomocníka (je třeba si uvědomit, že tehdejší třídy měly až 100 žáků!). Stanovil dále, že každá třída by měla mít vlastní místnost pro výuku, každý žák by měl mít učebnici a učitelé pak metodiku, jak s učebnicí pracovat. 

Při výuce pak doporučoval Komenský aplikovat následující zásady:  

·         Zásada názornosti – přímá žákova zkušenost 

·         Zásada systematičnosti a soustavnosti – učivo by mělo na sebe navazovat, nejen v jednotlivých předmětech, ale i mezipředmětově. Nutnost soustavného vzdělávacího režimu 

·         Zásada aktivnosti – žáci by měli poznatky získávat vlastní zkušeností, s využitím v praxi  

·         Zásada trvalosti – učivo je třeba soustavně opakovat

·         Zásada přiměřenosti – učitel by měl vycházet z věkových a individuálních schopností dětí    

V souvislosti s připravovanou realizací INKLUZE je podnětný názor Komenského na rozčlenění dětí dle nadání :       

1.       Bystré, dělají radost   

2.       Bystré - líné    

3.       Bystré – vzpurné  

4.       S nedostatkem bystré mysli    

5.       S nedostatkem bystré mysli – líné      

6.       S nedostatkem bystré mysli – vzpurné          

Komenský kladl důraz na to, že rodiče a učitel mají být dětem vhodným příkladem a vést je ke správné životosprávě, včetně vhodné stravy, střídání práce s odpočinkem, dostatek spánku a péči o hygienu těla.  

      Na několika podstatných bodech tak Komenský dokázal pojmenovat zásadní principy úspěšného vzdělávacího a výchovného procesu. Platné v jeho odkazu i pro současnost.          

autor: Petr Krátký
© KSČM 2003 - 2014. Všechna práva vyhrazena