Sokolská 2048/28
669 02 Znojmo
GPS: 48°51ˇ31.232" N,
16°3´12.166 "E
Kontakty:
tel.: +420 515 224 501
fax: +420 515 244 716
e-mail:
Vlašín Miroslav
předkládá: P. Březa, předseda JmKV KSČM
návrh usnesení: JmKV KSČM
schvaluje Hodnocení a závěry IX. sjezdu v podmínkách Jihomoravské krajské organizace KSČM.
Předkládaný materiál vychází z dokumentů IX. sjezdu KSČM, zabývá se hodnocením sjezdu z hlediska přípravy i průběhu a v návaznosti na závěry sjezdu vytyčuje úkoly Jihomoravské krajské organizace pro následující období.
Sjezd se standardně zabýval hodnocením činnosti strany mezi sjezdy, včetně hospodaření a zpráv kontrolních komisí, prioritami KSČM a strategickým směřování a hlavními úkoly strany po sjezdu, vnitřní organizací strany (zkvalitněním řízení) a základními dokumenty strany (Stanovy a Statuty kontrolních komisí). V personální oblasti šlo o volbu vedení strany a jeho dalších orgánů dle kompetence sjezdu. Během přípravy sjezdu i v jeho průběhu se otázka vedení strany stala dominující, ovlivnila i způsob uvažování o budoucí struktuře vedení a výrazně překryla zájem o programovou stránku sjezdu.
Delegáti sjezdu za Jihomoravskou krajskou organizaci byli svoláni na přípravnou schůzku a vybavení souborem dokumentů přijatých krajskou konferencí a orgány JmKV.
Příprava sjezdu
Formálně byla příprava sjezdu zajištěna prostřednictvím pracovních komisí pro přípravu dokumentů sjezdu (činnost – s. Filip, ekonomika – s. Vostrá, program – s. Dolejš a řízení – s. Šimůnek). Ve všech pracovních komisích jsme měli své zastoupení (s. V. Fišer, s. M. Kovařík, s. D. Švendová, s. P. Březa, s. M. Horák). Zprávy o činnosti připravily kontrolní komise (revizní – s. Lišková, rozhodčí – s. Levý). Poslední tři jmenovaní připravovali ke schválení dokumenty strany (úpravy Stanov, Statut revizních komisí a Statut rozhodčích komisí). Organizační přípravou se zabýval výkonný výbor ÚV a ústřední výbor.
Návrh časového harmonogramu nastavil nekorektní situace, kdy je navrženo schválení předsednictva a skrutátorů před schválením Jednacího řádu a Volebního řádu, který vedle nastavení postupu voleb orgánů strany zcela nelogicky v části A pojmenovává volbu orgánů sjezdu. Orgány sjezdu však mají být schvalovány v rámci Jednacího řádu, protože se jedná o rozhodování pro účely sjezdu, a to aklamací, k čemuž Volební řád nepotřebuje.
Dalším nedostatkem harmonogramu je zahrnutí projednání statutů kontrolních orgánů do bloku zpráv. Statuty však mají jiný charakter a věcně souvisejí se Stanovami strany a mohou být tedy logicky projednávány až po projednání jejich úprav.
Výrazně se projevovala příprava na sjezd v otázkách personálních, a to již na úrovni okresních konferencí a v mediálních oblastech včetně sociálních sítí. Některé organizace věnovaly velkou péči prezentaci kandidáta na předsedu strany s. Josefa Skály. V zájmu navrhovaného podřízení ekonomiky 1. místopředsedovi strany došlo vůči místopředsedkyni pro ekonomiku strany k prosazení projednání kontrolních zjištění na schůzi VV ÚV a zasedáních ÚV, aniž bylo zřejmé, že jsou formálně uzavřena.
Tato atmosféra se zřetelně promítla i do fungování celostátních orgánů strany, kdy docházelo ke střídání postojů k návrhům řešení některých otázek. Například v případě „zkvalitnění řízení“ byl materiál připravený k projednání na schůzi VV ÚV na poslední chvíli schválen ve změněné podobě. Ti, kteří byli na VV ÚV přehlasováni, pak na zasedání ÚV kritizovali ostatní za to, že se ocitli v menšině, a prosadili si, že se ÚV vrátil k původnímu (nedoporučenému) dokumentu. Napětí v rámci vedení strany a mezi VV ÚV a ÚV se pak odrazilo v tom, že některé návrhy šly do tisku pro sjezd nedomyšlené.
Velkými peripetiemi procházely například úvahy o tom, aby složení Ústředního výboru KSČM lépe odráželo členskou základnu. Myšlence přerozdělení mandátů podle počtu členů se bránily okresní výbory, jimž počet členů již nezaručoval nárok na mandát. Z toho se pro zasedání ÚV odvodil nápad poskytnout krajům další mandáty (za každých dalších započatých 2 000 členů). Paradoxně z toho těžily i kraje, které měly vysoký počet okresů (Hlavní město Praha, 10 obvodů a něco přes 3 000 členů, v jednom obvodu 80 členů). JmKV předložil na poslední zasedání ÚV protinávrh opírající se odvození mandátu podle počtu členů kraje (1 mandát na započatých 500 členů). Návrhová komise však doporučila a ÚV odhlasoval zachování stávající struktury v členění 1 mandát na okres.
Dokumenty sjezdu
Zprávy o činnosti
Zpráva ÚV KSČM o činnosti strany v období od VIII. do IX. sjezdu KSČM (50 stran) – obsahuje všechny aspekty činnosti strany, ve veřejné správě se adekvátně věnuje Poslanecké sněmovně a Senátu PČR, samostatnou pasáž lze postrádat u regionální úrovně, což odráží skutečnost, že krajům není z centrální úrovně věnována adekvátní pozornost a chybí napojení aktuálně úspěšné krajské samosprávy na parlamentní politiku.
Zpráva ÚV KSČM o hospodaření KSČM v období od VIII. do IX. sjezdu KSČM (34 stran) – obsahuje základní údaje o relativně úspěšném hospodaření v jednotlivých letech, zdůrazňuje potřebu pokračovat v úsporném režimu a upozorňuje na projednávané změny související s financováním a hospodařením politických stran; upozorňuje také na potřebu personálního posílení ekonomického oddělení ÚV a oddělení ústředních hospodářských činností.
Zpráva Ústřední revizní komise KSČM od VIII. do IX. sjezdu KSČM (8 stran).
Zpráva Ústřední rozhodčí komise KSČM od VIII. do IX. sjezdu KSČM (7 stran).
Obsahové dokumenty
Strategické směřování a hlavní úkoly strany po IX. sjezdu KSČM (4 strany) – obsahuje pasáž pod heslem „kapitalismus není řešením, budoucností je socialismus“, kde východiskem má být systémová změna, hlavní úkoly strany v jednotlivých oblastech a formulování „otevřené politiky KSČM společně s lidmi“, kterou jsme prosadili do dokumentu již při projednávání v programové komisi sjezdu (s. Březa).
Informace o analýze období před rokem 1989 (2 strany) – obsahuje pokus vystihnout problematiku společenského vývoje, který vyústil v roce 1989 do změny politického systému, který si vyžádal VIII. sjezd, bez ambicí na schválení.
Devět priorit IX. sjezdu KSČM (1 strana) – obsahuje devět základních pilířů směřování strany.
Návrh na zkvalitnění řízení organizační struktury a úpravy Stanov KSČM (4 strany) – má představit souhrn opatření na zlepšení a zkvalitnění činnosti strany k překonání „dosavadní rutinně používaných metod stylu práce na všech stupních stranického řízení“, neboť „již nesplňují nároky, které před KSČM stojí“. Přes veškeré úsilí, jak pracně a dlouho se dokument rodil, v něm vidíme řadu nelogičností, nesoustředěnou bezbřehost a díky formalismu při zpracování v něm postrádáme dostatečné reakce na vznesené podněty.
Základní dokumenty KSČM
Úpravy Stanov KSČM – není předložena jako samostatný materiál, což návrh úprav dává na úroveň ostatních „návrhů na opatření/řešení“ dokumentu týkajícího se zkvalitnění řízení strany, a tím ho v podstatě znehodnocuje.
Návrh Statutu rozhodčích komisí KSČM (2 strany) – dokument, který v podstatě přejímá formulace stávajícího statutu, doporučil ÚV KSČM porovnat a sjednotit s návrhem Statutu revizních komisí a posoudit jeho soulad se Stanovami KSČM, aniž doznal nějakých změn.
Návrh Statutu revizních komisí KSČM (3 strany) – dokument v podstatě přejímá formulace stávajícího statutu. Předsedkyně ÚRK se zřejmě rozhodla nerespektovat, doporučení ÚV KSČM porovnat a sjednotit s návrhem Statutu rozhodčích komisí. Údajně z důvodů nezávislosti zcela opomíjí princip delegování (podle Stanov KSČM) v případě nahrazování člena komise. Kromě toho formálně absurdním způsobem vyžaduje „polovina členů“ k podání návrhu na odvolání a „nadpoloviční většinu hlasů všech členů komise“ na vlastní odvolání (Stanovy upravují: 1/3 na návrh a 2/3 na odvolání).
Průběh jednání sjezdu
Procedurální otázky
Program sjezdu – předsednictvo akceptovalo návrh (s. Březa) na přesunutí schvalování statutů kontrolních orgánů až po schválení úpravy Stanov KSČM (194 hlasů). Prodloužení diskuzních vystoupení kandidátů na 10 min. pro předsedu a 5 min. pro ostatní funkce (207). Volební řád schválen bez části týkající se volby místopředsedů (230).
Zpráva mandátové komise (s. Varga) – zvoleno 356 delegátů, průměrný věk 58,4 roků, z toho: 76 žen (21,35%), 206 nad 60 let (57,87%); vstup do strany: 1 KSČ do roku 1948, 142 KSČ v letech 1971 – 80 (39,89%), 98 KSČM (27,53%);
vzdělání: 200 VŠ (56,17%), 4 základní (1,12%);
účast 1. den 356 (100%), 2. den 350 (98,3%).
Zpráva volební komise (s. Kováčik) – počet místopředsedů: 1+3 (146), 1+2 (200), určit kompetence (288); varianty:
Předseda – zahraniční politika, stínová vláda,
místopředseda – volby, komunální politika, řízení strany a kádrová práce
místopředseda – odborné zázemí, ideologie, propaganda a občanský sektor
místopředseda - ekonomika a hospodaření (129)
1. místopředseda – ekonomika strany + další kompetence (?!?)
místopředseda – komunální politika, krajská politika, volby
místopředseda - ekonomika a hospodaření (104)
Předseda – koordinace a řízení VV a ÚV a zahraniční styky,
místopředseda – vnitrostranická práce a ekonomika
místopředseda – ideologie, propaganda a mediální činnost
místopředseda - odborné zázemí, volby parlamentní a komunální politiky, včetně spolupráce s odbory a levicovými subjekty (194)
protinávrh (s. Havlíček (86)
Rozhodnutí sjezdu zrušit samostatnou kompetenci místopředsedy strany pro ekonomiku a hospodaření považujeme za hrubé nepochopení obecných principů řízení a také potřeb strany, které může ohrozit stranu v nových podmínkách financování politických stran.
Volby do orgánů
Předseda ÚV – s. V. Filip (203), s. I. Hrůza (podpořil s. Skálu), s. J. Skála (150)
1. místopředseda ÚV – s. P. Braný (84), s. J. Kohlíček (odstoupil), s. P. Šimůnek (263)
Místopředseda ÚV – s. H. Aulická Jírovcová (ročník 1981 - 152), s. I. Hrůza (podpořil s. Skálu), s. M. Juroška (podpořil s. Skálu), s. V. Klontza (podpořila s. Skálu), s. J. Skála (ročník 1952, požádal o volbu - 181)
Místopředseda ÚV – s. J. Dolejš (186), s. V. Exner (4), s. J. Kohlíček (11), s. Z. Štefek (51), s. J. Valenta (odstoupil), s. H. Vrzalová (98)
Odstoupili u Volební komise – s. J. Gottwald, s. S. Grospič, s. M. Vostrá
Předseda ÚRK – s. J. Horák (odstoupil, s. Z. Lišková (ročník 1954 - 187), s. M. Pěnčíková (ročník 1979 - 166)
Předseda ÚRoK – s. V. Chaloupka (71/-), s. Z. Levý (ročník 1951 - 98/128), s. E. Opravilová (44/-), s. L. Šulda (odstoupil), s. H. Vrzalová (ročník 1970 - 141/225)
Z uvedených údajů (viz ročníky narození) je zřetelné, jak sjezd „vyslyšel volání po změně“ pokud se týká nástupu mladých členů strany.
Dokumenty sjezdu – návrhová komise s. J. Nytra
Zprávy (o činnosti, o hospodaření, ÚRK, ÚRoK) za období od VIII. do IX. sjezdu KSČM - schváleno
Strategie směřování a hlavní úkoly strany po IX. sjezdu KSČM – schváleno (325-11-7)
Informace o analýze období před rokem 1989 – na vědomí (300-26-12)
Devět priorit IX. sjezdu KSČM – schváleno (317-3-9)
Návrh na zkvalitnění řízení organizační struktury a úpravy Stanov KSČM – schváleno (298-7-46) – zakotvuje včasné poskytování materiálů pro vnitrostranickou diskuzi (požadavek JmKV), zvýrazňuje důraz na zintenzivnění a zkvalitnění kádrové přípravy, otevírá zvážení profesionalizace „uvolněných pracovníků“ a zajištění jejich příjmu z ÚV, posílení vlivu a významu KV v přípravě krajských a parlamentních voleb, zlepšení koordinace krajských zastupitelů s poslanci a senátory a zajistit přímou – nikoliv zprostředkovanou – komunikaci volených funkcionářů z centra s volenými funkcionáři KV a vymezení role aparátu (požadavek JmKV)
Statut revizních komisí (v úpravě dle JmKV) - schváleno (285-27-15)
Statut rozhodčích komisí – schváleno (302-19-14)
Usnesení IX. sjezdu KSČM – uložilo ÚV vyhodnotit diskuzi, posoudit připomínky, náměty a stanovit postup při jejich využití v činnosti strany (2. a 3. zasedání ÚV); připravit a schválit harmonogram rozpracování obsahových dokumentů (2. zasedání ÚV) a zabezpečit publikování a vydání dokumentů schválených IX. sjezdem pro potřeby stranických orgánů, organizací a členské základny (srpen 2016).
Výsledky sjezdu z pohledu JmKV
Plnění usnesení Krajské konference KSČM v Brně dne 6. 2. 2016
Výpis z USNESENÍ
Krajská konference KSČM v Brně:
projednala a schválila: (f) Stanovisko k materiálům IX. sjezdu KSČM
doporučila ÚV ke schválení zástupce JmKO do:
VV ÚV s. Jana Navrátila zvolen
ÚRK s. Danu Frankovou, s. Milana Kovaříka zvoleni + s. F. Střížová
ÚRoK s. Františka Schneidera zvolen
navrhuje sjezdu: do funkce předsedy ÚV s. Vojtěcha Filipa zvolen
uložila: Jihomoravskému Krajskému výboru:
navrhnout zástupce JmKV do pracovního předsednictva a komisí IX. sjezdu
Termín: do 14. 3. 2016 splněno
ve spolupráci s OV, MěV v Brně zajistit přípravu a účast delegátů na jednání IX. sjezdu
Termín: průběžně do 15. května 2016 splněno
Požadavek na změnu programu sjezdu (s. Březa) – projednání návrhů statutů kontrolních komisí až po návrhu úprav Stanov KSČM - schváleno
Stanovisko Krajské konference KSČM v Brně k dokumentům IX. sjezdu (s. Březa) – Prosazeno částečně na dubnovém zasedání ÚV (s. Pernica, s. Říha) a aktualizováno VV JmKV a předloženo Návrhové komisi sjezdu (s. Březa), která je uznala za opodstatněné a s ohledem na jejich obsažnost je zařadila do materiálů sjezdu k podrobnějšímu projednání nově zvolenými orgány strany.
Stanovisko VV JmKV k návrhům statutů kontrolních komisí (s. Zachariaš) – s doporučením Návrhové komise sjezdu promítnuto do schvalovaných dokumentů.
Diskuzní příspěvek za Jihomoravskou krajskou organizaci KSČM (s. Březa) – Předseda JmKV přednesl v základním diskuzním bloku 1. den sjezdu (viz příloha č. 1)
Další diskuzní příspěvky přednesli: s. Pernica (zpráva za OV Blansko), s. Říha (podněty a připomínky), s. Klontza (v rámci voleb), s. Hubert (s návrhem na úpravu dokumentu).
Dobrou práci odvedli zástupci JmKO v pracovních orgánech sjezdu: s. J. Navrátil - pracovní předsednictvo, s. P. Macek – mandátová komise, s. L. Levák – volební komise, s. S. Navrkal – návrhová komise a s. V. Klontza – skrutátorka.
Pokud hodnotíme celkové vyznění IX. sjezdu, můžeme konstatovat, že se příliš zaměřil na personální otázky a (ne)volbu klíčových funkcionářů KSČM. Tlak na „ZMĚNU“ byl soustředěn na funkce bez programového či organizačního obsahu a výsledek se zcela minul s deklarovanou podporou progresivního mládí. Pokud se nerozhodujeme o verzích budoucího směřování strany a pouze se chceme zviditelňovat, pak nám hrozí izolace.
Sjezd se nepříliš důrazně zabýval tím, že klíčovými událostmi ve společnosti i pro stranu budou senátní a především podzimní krajské volby, kde máme co obhajovat. Kritické hlasy na neúspěšnost strany zaznívaly z těch míst, kde je dosažení úspěchu obtížné, a tento poznatek zevšeobecňovaly, že se to týká všech.
K pozitivům patří shoda na tom, aby se schůzí VV ÚV účastnil i zástupce za krajské kluby zastupitelů, který vzejde z jednání jejich představitelů svolaného předsedou ÚV.
Závěry IX. sjezdu v podmínkách Jihomoravské organizace KSČM
Pro práci Jihomoravské krajské organizace vyplývá potřeba i povinnost reagovat na schválené dokumenty a závěry sjezdu v následujících oblastech:
Priority IX. sjezdu, Strategické směřování a hlavní úkoly strany
uplatnit v podzimní volební kampani nejen obsahově, ale také na principech Otevřené politiky KSČM společně s lidmi.
Odpovídá: předseda KOVŠ, předsedové OV
v návaznosti na opatření následně přijatá ÚV zapracovat ve smyslu permanentní kampaně komunikaci s veřejností
Odpovídá: předseda a 1. místopředseda JmKV, předseda Klubu KZ
Zkvalitnění řízení organizační struktury a úprava Stanov
v návaznosti na dokumenty následně přijaté ÚV aktualizovat organizační dokumenty JmKV a OV (organizační řád, jednací řád)
Odpovídá: předseda JmKV, předsedové OV
zkvalitnit stranické vzdělávání a kádrovou přípravu na veřejné a stranické funkce
Odpovídá: předseda a místopředseda JmKV, předsedovém OV
obnovit činnost Krajské rady zastupitelů a její spolupráci s poslanci a okresními radami zastupitelů
Odpovídá: předseda JmKV, předseda Klubu KZ
organizovat činnost odborného zázemí krajské organizace po krajských volbách
Odpovídá: místopředseda JmKV
vytvořit strukturu komisí mládeže, která bude iniciovat a podporovat poznávací a společenskou (i individuální) aktivitu mládeže
Odpovídá: předseda KKM
aktualizovat zastupování Jihomoravské krajské organizace v odborných komisích a sekcích s povinností podávat zprávu o své činnosti, včetně obsahu projednávaných záležitostí
Odpovídá: předseda JmKV, předsedové OV
uplatňovat principy přímého řízení ve stranické struktuře při respektování postavení KV a princip tvorby zastoupení v orgánech ve vertikální organizační linii a podle členské základny
Odpovídá: předseda JmKV
zkvalitnit komunikační systém mezi JmKV a OV a sdílení zápisů z jednání a zásadních dokumentů
Odpovídá: předseda a tajemník JmKV, předsedové OV
zajistit informace o tématech a materiálech předkládaných na schůze VV ÚV a na zasedání ÚV na zasedáních JmKV a OV, aby k nim mohly příslušné orgány zaujmout stanoviska
Odpovídá: člen VV ÚV a členové ÚV
V Brně, 6. června 2016